Saturday 15 July 2017

سؤال يهدم الشفاعة بالقديسين تعالوا نشوفة مع بعض

لقد قرأت على الفيس بوك منشور يقول فية الاخ /

سؤال هل ممكن ابليس ياخد صورة ملاك ؟

فيرد على نفسة ويقول اة ممكن ,

فيكمل البوست اذن ممكن لما تطلب شفاعة قديس فى معجزة فالشيطان هو اللى بيعملها علشان ينسيك ربنا وتتمسك بالقديسين .

 

الرد :

اولاً انا لما بتشفع فى القديسين انا عارف انهم بيصلولى فقط وانما الله هو اللى بيعمل المعجزات مش القديسين , ولما بنقول القديس بولس مثلا عملى معجزة فنحن نؤمن بأن المعجزة تمت بصلاه القديس بولس , احنا عمرنا ما هننسى الهنا فى يوم بالعكس احنا علشان المسيح بنضحى بحياتنا وبدمائنا والدليل ناس بسطاء رايحين يطلبوا شفاعة الانبا صموئيل ويتباركوا منة طلعوا عليهم داعش وقالوليهم هتقولوا الشهادة لأما هنقتلكم هما قالوا احنا مسيحين و هنفضل مسيحين الى الابد يعنى بتوع الشفاعة دول ابطال ايمان والعالم كلة يشهد بمحبتهم للمسيح والاعتراف بية , فهما اتعلموا من الانبا صموئيل اللى اتعذب عشان الايمان بالمسيح انهم مينكروش ابداً الايمان بالمسيح . ذى ما القديسين ذاقوا وعاشوا مع المسيح احنا كمان بنتعلم من القديسين والرسل ازاى نعيش مع المسيح ونتذوق حلاوتة . مفيش واحد أرثوذكسي نسـى المسيح واتمسك بالقديسين وانما محبتى للقديس علشان علاقتة بالمسيح ولو مكنشى لية علاقة بالمسيح مش ممكن تعترف الكنيسة بقداستة اصلا .

 

حاجة كمان بنفس المنطق بتاعكم فالشيطان هو اللى بيعمل المعجزات فى الكنائس البروتستانتية كلها علشان يثبت ان البروتستانت المعترضين على الكنيسة انهم صح . طبعا انا بقول بنفس المنطق ولا اتهم احد .

 

ثانياً  : دا الانجيل نفسة اللى أمر بالشفاعة مش احنا من وحي خيالنا مثلا :

 

شفاعة القديسين

يقول القديس بولس: "فاطلب أول كل شيء أن تقام طلبات وصلوات وابتهالات و تشكرات لأجل جميع الناس " (1تيمو2: 1). إذاً كان بولس يطلب من كل المسيحيين أن يصلّوا لأجل جميع الناس، فكم بالأحرى أن يطلب من القديسين الذين سبقونا، خاصة أنهم أقرب إلى المسيح كما يشهد القديس بولس عن نفسه (فيلبي1: 23-24). فالموت لا يفصلنا عن الراقدين وعن المسيح كما وجدنا. وقد رأينا مع القديس يوحنا اللاهوتي كيف تُقدم صلوات القديسين مع البخور أمام عرش الرب في السماء (رؤ8: 3 و5: 8). لهذا إذا طلبنا من القديسين أن يصلّوا من أجلنا فإننا نحقق وصية الرسول (1تيمو2: 1)، ونحن على ثقة بأن المسيح سيسمع هذه الصلوات لأنها مقدمة أمام عرشه السماوي (رؤ8: 3).

شفاعة القديسين فى الإنجيل

هؤلاء الذين ينكرون شفاعة القدّيسين لا ينفكّون يتوسّطون بانفسهم للآخرين. وليكونوا منطقيين مع ذاتهم, يجب عليهم ان يتوقّفوا عن الصلاة للغير.

 

بولس بالأحرى، يحثّنا لنتشفّع للجميع: انّه يكتب الى تيموثاوس قائلاً: "اطلب قبل كل شيء ان تقيموا الدعاء والصلاة والابتهال والحمد من اجل جميع الناس ومن اجل الملوك واصحاب السلطة.. فهذا حسن ومقبول عند الله مخلّصنا" (تيموثاوس الاولى 2، 1-3). بولس يصلّي لاجل تيموثاوس ولاجل المؤمنين انفسهم ويطلب منهم الصلاة لاجله ولاجل الآخرين:

".. وانا اذكرك ليلا ونهارا في صلواتي" (تيموثاوس الثانية 1، 3).

"حتى اخذت اشكر الله بلا انقطاع لاجلكم واذكركم في صلواتي واطلب من إله ربّنا يسوع المسيح الآب المجيد ان يهب لكم روح حكمة يكشف لكم عنه لتعرفوه حقّ المعرفة وان ينير بصائر قلوبكم.." (افسس 1، 16-17).

"صلّوا كل وقت..وواظبوا على الدعاء لجميع الاخوة القدّيسين ولي انا ايضا حتى اذا فتحت فمي للكلام منحني الله ما اعلن به بجرأة سر البشارة" (افسس 6، 18-19).

"واظبوا على الصلاة.. وادعوا لنا ايضا.." (كولوسي 4، 2-3).

"ويدعون لكم متشوقين اليكم.." (كورنثوس الثانية 9، 14).

"..ونصلي الى الله ان لا تعملوا شرّا..وما نصلّي لاجله هو ان تكونوا كاملين" (كورنثوس الثانية 13، 7-9).

"احمد الهي كلما ذكرتكم ودعوت لكم جميعا بفرح في جميع صلواتي" (فيليبي 1، 3-4).

".. وصلاتي لاجلكم هي هذه: ان تزداد محبتكم عمقا في المعرفة والفهم.." (فيليبي 1، 9).

 

الرسولان يعقوب ويوحنّا يوصيان ايضا بالتشفّع:

"ليعترف بعضكم لبعض بخطاياه وليصلّي بعضكم لبعض حتى تنالوا الشفاء. صلاة الأبرار لها قوّة عظيمة" (يعقوب 5، 16).

"واذا رأى احد اخاه يرتكب خطيئة لا تؤدّي الى الموت، فعليه ان يدعو الى الله فيمنح اخاه الحياة" (يوحنّا الاولى 5, 16).

 

 

وفى ايات كتيرة اوى فى الشفاعة ممكن اللى عاوز يقرأ عن الشفاعة يقرأ كتاب البابا شنودة الثالث اللاهوت المقارن .

احنا لما نرد عليهم يتهموننا بالتعصب طيب الحل اية ... نسيبهم يشككوا اولادنا كدة ولا نرد عليهم , الكتاب قال كونوا مستعدين على مجاوبة كل من يسألكم عن سبب الرجاء الذى فيكم بوداعة وخوف واحنا هنفذ قول الكتاب .

 

ابن الانبا رافائيل

 

 

التعليقات
2 التعليقات

2 comments:

[…] سؤال يهدم الشفاعة بالقديسين تعالوا نشوفة مع بعض […]

[…] سؤال يهدم الشفاعة بالقديسين تعالوا نشوفة مع بعض […]

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
;